børns-psykologi

Her får du en liste med de bøger om børn; deres udvikling, adfærd, psykologi m.m., som jeg gerne vil anbefale at læse eller som jeg lomme-filosoferer lidt over 🙂

Du kan også se min korte beskrivelse af de ting, jeg synes der er spændende i hver bog, eller som jeg ikke er helt enig i samt min begrundelse herfor.

 

Hvis du spørger mig, er børn ligesom du og jeg – med samme følelser som du og jeg.
De er lidt nyere i verden end du og jeg – men ellers ikke så meget anderledes ❤️

Og her mener jeg faktisk fra de er HELT små ❤️     Mit mantra ❤️      Majken G. Sørensen ❤️

Så jeg mener jo egentlig ikke, at man behøver en børnemanual – eller en ‘one size fits all – guide’. Men derfor kan det være spændende, lærerigt og give inspiration at læse om børn og forskellige professorers, forskeres, psykologers og almindelige mennneskers syn på børn.

Læs evt. mere om ‘mit syn’ og mine tanker nedenfor listen med bøgerne her på siden. Det er helt kort og umiddelbart beskrevet. Jeg håber, jeg får mulighed for at skrive meget mere om mine tanker og ‘mit syn’ fremover. Jeg synes nemlig, jeg har lidt at byde ind med, som ikke er beskrevet på samme måde i nedenstående bøger 😀

 

De to bøger jeg synes, er vigtigts kommer her øverst: 🙂 

Man har travlt som forældre til de bette små, så jeg vil sige, at disse 2 bøger er dem, jeg synes er vigtigst at læse/vide.
De giver evt. stof til eftertanke om bevidst adfærd med de små. Bevidst adfærd synes jeg jo egentlig er nok til at dække alle andre områder også 🙂

 

Vigtigste bøger:

    • Født klog – ny viden, der vil ændre dit syn på børn – Forfatter: Lena Dyhrberg (30 års erfaring som sundhedsplejerske og kinesiolog)

Det jeg godt kan lide, at hun siger – ja som jeg faktisk synes er MEGA vigtigt i forhold til børn:
Børn hører alt hvad du siger! Sæt ikke en label på dem, som de, overbevist, bærer resten af livet.
Det er helt essentielt, at være klar over det som Lena Dyhrberg fortæller – vel at mærke blot hvis du spørger mig (og Jørgen Svenstrup kommer også ind på det i hans bog)

  • Tro på dit barn – Forfatter: Jørgen Svenstrup og Gitte Svanholm (Jørgen: Master i Psykologi og Gitte: Master i organisationspsykologi og journalist.)

 

Jeg har altid haft interesse for børn og deres finurlige væsener.
Herunder alt det sjove og spændende omkring: Barnets udvikling, barnets psykologi, barnets samspil med andre børn, barn og forældreforhold osv.

– Det er jo et uendeligt emne, som man kan observere, studere og læse om endeløst….og det glæder jeg mig til fortsat at gøre.
Der er mange artikler og bøger om børn i omløb, og en del af dem også med modsat-rettede budskaber. Jeg læser en masse af det, for at få lov til at lomme-filosofere lidt over, om jeg er enig eller ej 🙂
Jeg synes, det er spændende at blive budt på forskellige ‘måder’, også selvom jeg ikke er enig i det hele.

 

Har du tid og interesse og er nysgerrig, kan du også dykke ned i disse bøger:
  • Hjerne smarte børnForfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)

 

  • Her er jeg – Hvem er duForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Børns selvfølelse – hjælp dit barn godt på vejForfatter: Petra Krantz Lindgren (Svensk familieterapeut og tidligere forsker)

 

  • Robuste børnForfatter: Per Schultz Jørgensen (Dansk professor, der tidligere har været formand for Børnerådet. Uddannet folkeskolelærer i 1955, cand.psych. i 1968 og dr.phil. i 1983. Fungerede som adjunkt og senere lektor ved Københavns Universitet 1971-1981.)

 

  • Din kompetente familieForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Emil drømmer – Få dit barn til at soveForfatter: Vibeke Manniche (Dansk læge)

 

  • Kærlighed er ikke nokForfatter: Sofie Münster (børne- og forældreekspert på Go Morgen Danmark. I 2018 blev Sofie udpeget som formand for regeringens opdragelsespanel af børne- og socialministeren. Jeg kan ikke finde info om hendes uddannelse nogen steder, men mener at have læst et sted, at hun tager noget psykologisk udd. eller kurser nu.)
    (Til ovenstående bog får jeg trang til at tilføje, at bogens budskab forekommer mig noget definitivt – Altså ‘her-er-det-rigtige-at-gøre’ agtig. 🙂 Det tænder jeg personligt lidt af på. Er mere fan af betragtninger og de videskabelige synsvinkler, der indtil videre er gjort. Jeg er jo designer, og kan godt lide, at dørene og mulighederne står åbne – At man får lov at tænke selv og meget gerne ud af boksen. Ellers ville der jo aldrig blive opfundet noget nyt…som måske er bedre…måske ikke…i hvertfald har man så reflekteret og vendt og drejet ‘sagen’ lidt.)

 

 

  • Klog er noget, man øver sig påForfatter: Sofie Münster (Se forfatterinfo ovenfor)

 

  • 40 uger efterForfatter: Cana Buttenschøn (Jordemoder. Denne bog er mere sjov og underholdning)

 

  • Drop opdragelsenForfatter: Fie Hørby (Familieterapeut; Om at opdrage børn uden brug af skældud, men i stedet for tage børn alvorligt og respektere deres følelser.)

 

  • Må vi så få ro!Forfatter: Lola Jensen (Familevejleder; ”Det er ikke børnene, der har ændret sig”, det er barndommen”. Se mere info om Lola HER)

 

  • Diagnose eller opdragelse – Forfatter: Ann-Elisabeth Knudsen (Hjerneforsker)
    Bogen præsenterer baggrund og symptomer på de diagnoser, vi støder på hver dag i børnehaven og i skolen. Den giver et bud på, hvordan vi håndterer dem og hvordan vi skelner børn med reelle dysfunktioner fra børn med opvækstrelaterede vanskeligheder. Bogen vil også kunne bruges til et hurtigt opslag om f.eks. ADHD, Autisme, Aspergers, Præmature børn, Opdragelse, To sprog, osv.

 

  • S1E7 Håb for bekymrede forældreForfatter: Jørgen Svenstrup (Mastergrad i Psykologi; Lidt om unges motivation for at lære nyt.)

 

  • Den nødvendige opdragelse – Er opdragelse nødvendigt?Forfatter: John Aasted Halse (Psykolog; Blev uddannet lærer i 1970 og senere cand.pæd. og cand.psych. fra Danmarks Lærerhøjskole.)

 

  • Aggression, en naturlig del af livetForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Tænk, hvis du faktisk ikke afgør dit barns fremtidZetland: Sara Alfort (Journalist)
    Jeg er ikke helt enig med den første artikel ligesom hendes næste artikel også beskriver det modsatte af, hvad den første artikel fortæller 🙂
    Læs artiklen på Zetland her >>

 

  • En lærer siger undskyld for grænseløse krav. Har forventningen til forældre taget overhånd? – Zetland: Sara Alfort (Journalist)
    Læs artiklen på Zetland her >>

 

  • Tænd for Forbindelsen – forstå tilknytningens kunstForfatter: Mette Carendi (cand. mag i psykologi med speciale i følelser og tilknytning.)

 

  • Bevidst forældreskabForfatter: Kisser Paludan (psykolog)
    (Om de handlinger barnet gør, som tricker noget i dig -> At det skal heales i dig, og at det ikke har noget med barnet at gøre. At man skal invitere sig selv til læring af det ens barn vækker i én.
    OK bog, men jeg kan ikke selv nikke genkendende til meget af det – jeg tror det bunder i, at jeg har fået børn i en meget senere alder end forfatteren har, og derfor kender mig selv bedre – og er mere i ro med, hvad jeg er. Der er ikke rigtig noget ved mit barns handlinger, der decideret tricker mig. Jeg har allerede fra (baby)’start’ været opmærksom på, hvad jeg ‘har med’ i rygsækken, og har derfor fra start kunne bruge det til at forfine miljøet for ens eget barn. Dermed blot hyggelæsning for mig. Men måske kan den komme andre til gode.

 

  • I stedet for skældudForfatter: Erik Sigsgaard, Christina Abildgaard (Erik: dansk seminarielektor, børneforsker og tidligere politiker og Christina: Marte Meo supervisor (latin: “ved egen kraft”) og familievejleder.)
    Bogen tager fat i, hvem, hvornår og hvor der typisk skældes ud, og hvordan man som enkeltperson, som stueteam og som institution kan styre uden om de situationer, der typisk udløser skældud – eller håndtere dem på en anden måde.

 

  • Opdragelse af en vinderForfatter: Rasmus Ankersen, Henrik Hylde (Rasmus: Tidligere fodboldspiller og -træner i FC Midtjylland)
    Forfattere: Talent er stærkt overvurderet! Vil du nå topklasse, skal du træne mindst 10.000 timer. Uanset hvem du er. Verdens top performere har ikke haft et særligt talent. Til gengæld har de haft pacende forældre, som var villige til at gå igennem ild og vand for deres børn. Rasmus introducerer en række af de kærlige, kompetente og konsekvente forældre til verdens bedste performere, og han stiller spørgsmålet: Er det i virkeligheden Earl Woods, Leopold Mozart og Piotr Wozniacki, der har forstået en lektion om opdragelse, som endnu ikke helt har bundfældet sig hos os andre?
    Bogen: Pace dit barn til succes og selvværd.

 

  • Lev for det halveForfatter: Nanna Hyldgaard Hansen (Journalist)

 

  • Pæne piger og dumme drengeForfatter: Ann-Elisabeth Knudsen; (Hjerneforsker; JA, der er forskel på hjerneudvikling og modning hos piger og drenge, og JA, det har betydning for indlæring og skolestart, principielt i pigernes favør. Og noget tyder på, at piger ikke får det optimale ud af deres indlæringspotentiale, og at drenge generelt ikke får den hjælp de har brug for.)
    Bogen fortæller at der er ret stor forskel på piger og drenges udvikling og dermed stor forskel på den type indlæring/undervisning, de kan have gavn af at få. Hvor piger og drenge her i Danmark bliver undervist på samme måde/med samme principper i en samlet klasse. Der bliver fortalt at drenge er noget bagud i deres indlæring pga. hjerneudviklingen, og piger opfører sig pænt og holder ro i klassen – og får ros for det – og dermed ikke får udnyttet deres fulde potentiale, fordi det for pigerne kommer til at handle om det at være ‘likeable’ i stedet for.

 

  • Hallo – er der hul igennem?Forfatter: Ann-Elisabeth Knudsen (Hjerneforsker)
    Beskrivelse af hjernens udvikling hos drenge og piger med henblik på, hvad hjerneudviklingen betyder for deres reaktionsmønster, indlæring og sociale relationer. Derigennem kan forældre bedre forstå og håndtere barnet i dets forskellige udviklingstrin.

 

  • Afledte effekterForfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning
    og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)

 

  • Kunsten at sige nej – Forfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Soultalk – En podcast om familieopstillinger, tilknytning og meget mere – Vært: Mette Carendi (cand. mag i psykologi med speciale i følelser og tilknytning.)

 

  • Flip – Forfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)
    Bogen: Fortæller om at flippe fortolkninger lidt ligesom man flipper en mønt – Altså ‘flipper fortolkningen om til noget der får det bedste ud af situationen.’ Med andre ord finde de positive ting frem i den enkelte hændelse. Hun kalder det ‘Framestorm’. Efter min mening er bogen noget langtrukken. Det kan siges cirka ligeså kort, som jeg har gjort her. Alle kender jo det populære saying: Se på det positive…intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

 

  • Bonusforældre – Forfatter: Forfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Madro – Sådan giver du dine børn et sundt forhold til mad – Forfatter: Forfatter: Morten Münster og Morten Elsøe (Sundhedsdebattør og forfatter. Uddannet i molekylær ernæring og fødevareteknologi og driver podcasten ‘Detox din hjerne’ – hvor han sammen med Anne Gårdmand forsøger at bringe videnskaben tilbage i sundhedsdebatten.)
    • Fortæl for guds skyld ikke dit barn, hvis du går på en slankekur
    • Kig på miljøet i stedet for på hvad man spiser – det er ofte miljøet der definerer, hvad man spiser
    • Leg med maden  – Du skal gøre og også lade dine børn gøre det
    • Eksponering; Sæt fade frem på alle mulige andre tidspunkter – så det bliver mere naturligt at spisse grøntsager
    • Husk hvad der er dit ansvar, og hvad der ikke er dit ansvar – Du bestemmer hvad der bliver stillet frem. Men du må også leve med at barnet træffer egne valg, om hvad de har lyst tilat spise
    • Det er aldrig for sent at gøre noget ved det – disse guides kan bruges på en 2 årig, en 15 årig og en 45 årig.
    • Stop med at inddele varer i sundt eller usundt
    • Tal ikke dårligt om egen eller andres kroppe

    …ovenstående er kort opsummering af bogen Madro af Morten Elsøe.

 

  • Bliv klogere på børneopdragelse med Videnskab.dk – Forfatter: Videnskab.dk (Samling af artikler udgivet af Videnskab.dk.)

 

  • Farvede forventninger – hjælp dit barn godt på vejForfatter: Laila Colding Lagermann (cand. pæd. i pædagogisk psykologi, med en ph.d. i uddannelsesforskning og ungdomsforskning: Sort hår og brun hud er ikke ligegyldigt i skolen. Mange minoritetsetniske børn oplever uligheder, der begrænser deres muligheder i undervisningen og i livet. Derfor kan lærere gøre en forskel, når de taler åbent, professionelt og handlingsorienteret om farvede forventninger.)

 

  • De intelligente børn – Forfatter: Ole Kyed (Psykolog)

 

  • Opdragelse til livsmod og bæredygtighed – Forfatter:Per Schultz Jørgensen (Dansk professor, der tidligere har været formand for Børnerådet. Uddannet folkeskolelærer i 1955, cand.psych. i 1968 og dr.phil. i 1983. Fungerede som adjunkt og senere lektor ved Københavns Universitet 1971-1981.)
    Jeg synes bogen er lang og intetsigende. Det virker som en uigennemtænkt lynhurtigt skrevet bog – hvor hovedbudskabet ikke fremkommer og hvor jeg hele bogen igennem er i tvivl om, hvem der er målgruppen. Han er tydeligt fan af de familier, han nævner i bogen, der forsøger at leve mere bæredygtigt. Men han siger ikke meget konkret…forskningsresultater, nogle råd, en guide eller lignende…så jeg tror han rammer lidt imellem de to grupper; Dem der ønsker at familien lever bæredygtigt, og dem der slet ikke har fokus på bæredygtighed i hverdagen. Han er ligesom bare fan…og det kunne han have sagt i et Facebookopslag i stedet for i denne lange bog 🙂

 

  • Mig og min hjerne – Forfatter: Charlotte Koldbye (Fagbog for børn)

 

 

 

Jeg er fornyligt stødt på begrebet ‘Ifavnsk’. En mors opfattelse af, hvordan hun gerne vil være der for barnet.
Hvis du er nysgerrig, kan du evt. læse mere om de Ifavnske principper her

Jeg, som mor og med stor interesse i psykologi og børn, tror på, at tanken om;

– ‘Hvordan ville jeg selv gerne have det, hvis det var mig lige der?’
– ‘Hvad ville jeg selv føle i den situation?’
– ‘Hvad ville få mig til at…?’
…osv.
vil give en bevidst væren omkring sit barn – give velovervejede og gennemtænkte handlinger omkring barnet. Med overvejede forhold – hvad synes jeg egentlig selv; er der også grobund for større selvsikkerhed hos forælderen, når budskabet formidles videre til barnet. Det skaber tryghed – for alle der er med ‘på tur’.
Den individuelle vurdering, som den enkelte forældre gør sig, kaster autenticitet af sig – som jeg er stor fan af! Børn må gerne mærke, at mennesker er forskellige, og når vi er så tætte med vores børn, som vi er i dag – så kan de godt rumme, at der kan sættes flere farverige tillægsord på sin forælder eller på det enkelte menneske der mødes derude. Måske vil barnet, når det bliver større, endda blive bedre rustet til at rumme sine egne ’tillægsord’ i dagligt tale kaldet ‘særheder’ – og let falde til ro med disse, fordi det vil synes helt naturligt at indeholde lidt af hvert.
– Og ikke mindst betyder dette perspektiv, at barnet ses som et menneske og et individ ligesom alle os andre – og ikke som en gruppe der hedder ‘børn’, hvor én løsning passer på alle. Barnet bliver set og ‘taget seriøst’, når det giver udtryk for sine følelser, og man lige der bliver inviteret til at overveje; ville jeg mon reagere ligeså og hvorfor?
Plads til forælder-autenticitet, giver plads til menneskers forskelligheder, da jeg som forælder har mine tanker om, hvilken ‘tro og værdier’, jeg gerne vil give videre – og du som forælder, har dine tanker om, hvad du gerne vil give videre til dit barn.
Igen tilbage til det bevidste valg og gennemtænkt, bevidst videreformidling…
Alle ovenstående suser i så fin synergi med hinanden.
….det var mine umiddelbare tanker. Men jeg er meget åben for at høre andres syn på sagen 🙂
Så jeg læser videre i bøgerne.

 

 

Derudover er der jo også det andet ‘læsestof’, jeg tidligere har skrevet om her på bloggen:

 

Når barnet bliver lidt større, og der kommer mad på banen ->

Charlotte Seeger har en PBA i Ernæring og Sundhed, og jeg synes hun kommer med mange spændende bud på og råd om mad til børn – Både mindre og større børn. Det giver fin inspiration til både mad- idéer (opskrifter) og til de ting der foregår omkring maden og måltidet.
Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet fra Charlotte Seeger, der har websiden Babybite.dk

Tilmeld nyhedsbrevet HER – øverst i venstre hjørne.

Du kan også lytte lidt til hendes Podcast til magasinet ‘Vores Børn’ om BØRNEPSYK – Klik her

 

 

Børneopdragelse – inspiration og evt. tips 🙂

Børneopdragelse med Lola Jensen – Klik her
(Måske kender du hende fra Go’ Morgen Danmark)

 

 

Og bøgerne om kost til de små, som jeg skriver om på denne side – Klik her

Læs bogen med Sundhedsstyrelsens anbefalinger – Klik her

og

Se også myter og ofte stillede spørgsmål om;
Mælk til de små; Modermælk, modermælkserstatning og komælk

 

 

Videoer om psykologi og børn:

…på vej…