Børn og psykologi - Majken G Sørensen

Her får du en liste med de bøger om børn; deres udvikling, adfærd, opdragelse, psykologi m.m., som jeg gerne vil anbefale at læse eller som jeg lomme-filosoferer lidt over 🙂

Du kan også se min korte beskrivelse af de ting, jeg synes der er spændende i hver bog, eller som jeg ikke er helt enig i samt min begrundelse herfor.

 

Hvis du spørger mig, er børn ligesom du og jeg – med samme følelser som du og jeg.
De er lidt nyere i verden end du og jeg – men ellers ikke så meget anderledes ❤️

Og her mener jeg faktisk fra de er HELT små ❤️     Mit mantra ❤️      Majken G. Sørensen ❤️

Så jeg mener jo egentlig ikke, at man behøver en børnemanual – eller en ‘one size fits all – guide’. Men derfor kan det være spændende, lærerigt og give inspiration at læse om børn og forskellige professorers, forskeres, psykologers og almindelige mennneskers syn på børn.

Læs evt. mere om ‘mit syn’ og mine tanker nedenfor listen med bøgerne her på siden. Det er helt kort og umiddelbart beskrevet. Jeg håber, jeg får mulighed for at skrive meget mere om mine tanker og ‘mit syn’ fremover. Jeg synes nemlig, jeg har lidt at byde ind med, som ikke er beskrevet på samme måde i nedenstående bøger 😀

 

De to bøger jeg synes, er vigtigts kommer her øverst: 🙂 

Man har travlt som forældre til de bette små, så jeg vil sige, at disse 2 bøger er dem, jeg synes er vigtigst at læse/vide.
De giver evt. stof til eftertanke om bevidst adfærd med de små. Bevidst adfærd synes jeg jo egentlig er nok til at dække alle andre områder også 🙂

 

Vigtigste bøger:

    • Født klog – ny viden, der vil ændre dit syn på børn – Forfatter: Lena Dyhrberg (30 års erfaring som sundhedsplejerske og kinesiolog)

Det jeg godt kan lide, at hun siger – ja som jeg faktisk synes er MEGA vigtigt i forhold til børn:
Børn hører alt hvad du siger! Sæt ikke en label på dem, som de, overbevist, bærer resten af livet.
Det er helt essentielt, at være klar over det som Lena Dyhrberg fortæller – vel at mærke blot hvis du spørger mig (og Jørgen Svenstrup kommer også ind på det i hans bog)

  • Tro på dit barn – Forfatter: Jørgen Svenstrup og Gitte Svanholm (Jørgen: Master i Psykologi og Gitte: Master i organisationspsykologi og journalist.)

 

Jeg har altid haft interesse for børn og deres finurlige væsener.
Herunder alt det sjove og spændende omkring: Barnets udvikling, barnets psykologi, barnets samspil med andre børn, barn og forældreforhold osv.

– Det er jo et uendeligt emne, som man kan observere, studere og læse om endeløst….og det glæder jeg mig til fortsat at gøre.
Der er mange artikler og bøger om børn i omløb, og en del af dem også med modsat-rettede budskaber. Jeg læser en masse af det, for at få lov til at lomme-filosofere lidt over, om jeg er enig eller ej 🙂
Jeg synes, det er spændende at blive budt på forskellige ‘måder’, også selvom jeg ikke er enig i det hele.

 

Har du tid og interesse og er nysgerrig, kan du også dykke ned i disse bøger:
  • Hjernesmarte børnForfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)

 

  • Her er jeg – Hvem er duForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Børns selvfølelse – hjælp dit barn godt på vejForfatter: Petra Krantz Lindgren (Svensk familieterapeut og tidligere forsker)

 

  • Robuste børnForfatter: Per Schultz Jørgensen (Dansk professor, der tidligere har været formand for Børnerådet. Uddannet folkeskolelærer i 1955, cand.psych. i 1968 og dr.phil. i 1983. Fungerede som adjunkt og senere lektor ved Københavns Universitet 1971-1981.)

 

  • Din kompetente familieForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Emil drømmer – Få dit barn til at soveForfatter: Vibeke Manniche (Dansk læge)

 

  • Kærlighed er ikke nokForfatter: Sofie Münster (børne- og forældreekspert på Go Morgen Danmark. I 2018 blev Sofie udpeget som formand for regeringens opdragelsespanel af børne- og socialministeren. Jeg kan ikke finde info om hendes uddannelse nogen steder, men mener at have læst et sted, at hun tager noget psykologisk udd. eller kurser nu.)
    (Til ovenstående bog får jeg trang til at tilføje, at bogens budskab forekommer mig noget definitivt – Altså ‘her-er-det-rigtige-at-gøre’ agtig. 🙂 Det tænder jeg personligt lidt af på. Er mere fan af betragtninger og de videskabelige synsvinkler, der indtil videre er gjort. Jeg er jo designer, og kan godt lide, at dørene og mulighederne står åbne – At man får lov at tænke selv og meget gerne ud af boksen. Ellers ville der jo aldrig blive opfundet noget nyt…som måske er bedre…måske ikke…i hvertfald har man så reflekteret og vendt og drejet ‘sagen’ lidt.)

 

 

  • Klog er noget, man øver sig påForfatter: Sofie Münster (Se forfatterinfo ovenfor)

 

  • 40 uger efterForfatter: Cana Buttenschøn (Jordemoder. Denne bog er mere sjov og underholdning)

 

  • Drop opdragelsenForfatter: Fie Hørby (Familieterapeut; Om at opdrage børn uden brug af skældud, men i stedet for tage børn alvorligt og respektere deres følelser.)

 

  • Må vi så få ro!Forfatter: Lola Jensen (Familevejleder; ”Det er ikke børnene, der har ændret sig”, det er barndommen”. Se mere info om Lola HER)

 

  • Diagnose eller opdragelse – Forfatter: Ann-Elisabeth Knudsen (Hjerneforsker)
    Bogen præsenterer baggrund og symptomer på de diagnoser, vi støder på hver dag i børnehaven og i skolen. Den giver et bud på, hvordan vi håndterer dem og hvordan vi skelner børn med reelle dysfunktioner fra børn med opvækstrelaterede vanskeligheder. Bogen vil også kunne bruges til et hurtigt opslag om f.eks. ADHD, Autisme, Aspergers, Præmature børn, Opdragelse, To sprog, osv.

 

  • S1E7 Håb for bekymrede forældreForfatter: Jørgen Svenstrup (Mastergrad i Psykologi; Lidt om unges motivation for at lære nyt.)

 

  • Den nødvendige opdragelse – Er opdragelse nødvendigt?Forfatter: John Aasted Halse (Psykolog; Blev uddannet lærer i 1970 og senere cand.pæd. og cand.psych. fra Danmarks Lærerhøjskole.)

 

  • Aggression, en naturlig del af livetForfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Tænk, hvis du faktisk ikke afgør dit barns fremtidZetland: Sara Alfort (Journalist)
    Jeg er ikke helt enig med den første artikel ligesom hendes næste artikel også beskriver det modsatte af, hvad den første artikel fortæller 🙂
    Læs artiklen på Zetland her >>

 

  • En lærer siger undskyld for grænseløse krav. Har forventningen til forældre taget overhånd? – Zetland: Sara Alfort (Journalist)
    Læs artiklen på Zetland her >>

 

  • Tænd for Forbindelsen – forstå tilknytningens kunstForfatter: Mette Carendi (cand. mag i psykologi med speciale i følelser og tilknytning.)

 

  • Bevidst forældreskabForfatter: Kisser Paludan (psykolog)
    (Om de handlinger barnet gør, som tricker noget i dig -> At det skal heales i dig, og at det ikke har noget med barnet at gøre. At man skal invitere sig selv til læring af det ens barn vækker i én.
    OK bog, men jeg kan ikke selv nikke genkendende til meget af det – jeg tror det bunder i, at jeg har fået børn i en meget senere alder end forfatteren har, og derfor kender mig selv bedre – og er mere i ro med, hvad jeg er. Der er ikke rigtig noget ved mit barns handlinger, der decideret tricker mig. Jeg har allerede fra (baby)’start’ været opmærksom på, hvad jeg ‘har med’ i rygsækken, og har derfor fra start kunne bruge det til at forfine miljøet for ens eget barn. Dermed blot hyggelæsning for mig. Men måske kan den komme andre til gode.

 

  • I stedet for skældudForfatter: Erik Sigsgaard, Christina Abildgaard (Erik: dansk seminarielektor, børneforsker og tidligere politiker og Christina: Marte Meo supervisor (latin: “ved egen kraft”) og familievejleder.)
    Bogen tager fat i, hvem, hvornår og hvor der typisk skældes ud, og hvordan man som enkeltperson, som stueteam og som institution kan styre uden om de situationer, der typisk udløser skældud – eller håndtere dem på en anden måde.

 

  • Opdragelse af en vinderForfatter: Rasmus Ankersen, Henrik Hylde (Rasmus: Tidligere fodboldspiller og -træner i FC Midtjylland)
    Forfattere: Talent er stærkt overvurderet! Vil du nå topklasse, skal du træne mindst 10.000 timer. Uanset hvem du er. Verdens top performere har ikke haft et særligt talent. Til gengæld har de haft pacende forældre, som var villige til at gå igennem ild og vand for deres børn. Rasmus introducerer en række af de kærlige, kompetente og konsekvente forældre til verdens bedste performere, og han stiller spørgsmålet: Er det i virkeligheden Earl Woods, Leopold Mozart og Piotr Wozniacki, der har forstået en lektion om opdragelse, som endnu ikke helt har bundfældet sig hos os andre?
    Bogen: Pace dit barn til succes og selvværd.

 

  • Lev for det halveForfatter: Nanna Hyldgaard Hansen (Journalist)

 

  • Pæne piger og dumme drengeForfatter: Ann-Elisabeth Knudsen; (Hjerneforsker; JA, der er forskel på hjerneudvikling og modning hos piger og drenge, og JA, det har betydning for indlæring og skolestart, principielt i pigernes favør. Og noget tyder på, at piger ikke får det optimale ud af deres indlæringspotentiale, og at drenge generelt ikke får den hjælp de har brug for.)
    Bogen fortæller at der er ret stor forskel på piger og drenges udvikling og dermed stor forskel på den type indlæring/undervisning, de kan have gavn af at få. Hvor piger og drenge her i Danmark bliver undervist på samme måde/med samme principper i en samlet klasse. Der bliver fortalt at drenge er noget bagud i deres indlæring pga. hjerneudviklingen, og piger opfører sig pænt og holder ro i klassen – og får ros for det – og dermed ikke får udnyttet deres fulde potentiale, fordi det for pigerne kommer til at handle om det at være ‘likeable’ i stedet for.

 

  • Hallo – er der hul igennem?Forfatter: Ann-Elisabeth Knudsen (Hjerneforsker)
    Beskrivelse af hjernens udvikling hos drenge og piger med henblik på, hvad hjerneudviklingen betyder for deres reaktionsmønster, indlæring og sociale relationer. Derigennem kan forældre bedre forstå og håndtere barnet i dets forskellige udviklingstrin.

 

  • Afledte effekterForfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning
    og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)

 

  • Kunsten at sige nej – Forfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Soultalk – En podcast om familieopstillinger, tilknytning og meget mere – Vært: Kisser Paludan (cand. mag i psykologi med speciale i selvværd og egenkærlighed.)

 

  • Flip – Forfatter: Anette Prehn (Sociolog; har udgivet en række bøger, der formidler hjerneforskning og socialpsykologi med fokus på praktisk anvendelighed for erhvervslivet og for privatpersoner.)
    Bogen: Fortæller om at flippe fortolkninger lidt ligesom man flipper en mønt – Altså ‘flipper fortolkningen om til noget der får det bedste ud af situationen.’ Med andre ord finde de positive ting frem i den enkelte hændelse. Hun kalder det ‘Framestorm’. Efter min mening er bogen noget langtrukken. Det kan siges cirka ligeså kort, som jeg har gjort her. Alle kender jo det populære saying: Se på det positive…intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

 

  • Bonusforældre – Forfatter: Forfatter: Jesper Juul (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)

 

  • Frygt i forældreskabet – Forfatter: Jørgen Svenstrup (Master i Psykologi)

 

  • Det halve liv – Barnets perspektiv – Forfatter: Susanne Asmussen, Thomas Klinkby.

 

  • Madro – Sådan giver du dine børn et sundt forhold til mad – Forfatter: Forfatter: Morten Münster og Morten Elsøe (Sundhedsdebattør og forfatter. Uddannet i molekylær ernæring og fødevareteknologi og driver podcasten ‘Detox din hjerne’ – hvor han sammen med Anne Gårdmand forsøger at bringe videnskaben tilbage i sundhedsdebatten.)
    • Fortæl for guds skyld ikke dit barn, hvis du går på en slankekur
    • Kig på miljøet i stedet for på hvad man spiser – det er ofte miljøet der definerer, hvad man spiser
    • Leg med maden  – Du skal gøre og også lade dine børn gøre det
    • Eksponering; Sæt fade frem på alle mulige andre tidspunkter – så det bliver mere naturligt at spisse grøntsager
    • Husk hvad der er dit ansvar, og hvad der ikke er dit ansvar – Du bestemmer hvad der bliver stillet frem. Men du må også leve med at barnet træffer egne valg, om hvad de har lyst tilat spise
    • Det er aldrig for sent at gøre noget ved det – disse guides kan bruges på en 2 årig, en 15 årig og en 45 årig.
    • Stop med at inddele varer i sundt eller usundt
    • Tal ikke dårligt om egen eller andres kroppe

    …ovenstående er kort opsummering af bogen Madro af Morten Elsøe.

 

  • Bliv klogere på børneopdragelse med Videnskab.dk – Forfatter: Videnskab.dk (Samling af artikler udgivet af Videnskab.dk.)

 

  • Farvede forventninger – hjælp dit barn godt på vejForfatter: Laila Colding Lagermann (cand. pæd. i pædagogisk psykologi, med en ph.d. i uddannelsesforskning og ungdomsforskning: Sort hår og brun hud er ikke ligegyldigt i skolen. Mange minoritetsetniske børn oplever uligheder, der begrænser deres muligheder i undervisningen og i livet. Derfor kan lærere gøre en forskel, når de taler åbent, professionelt og handlingsorienteret om farvede forventninger.)

 

  • De intelligente børn – Forfatter: Ole Kyed (Psykolog)

 

  • Opdragelse til livsmod og bæredygtighed – Forfatter:Per Schultz Jørgensen (Dansk professor, der tidligere har været formand for Børnerådet. Uddannet folkeskolelærer i 1955, cand.psych. i 1968 og dr.phil. i 1983. Fungerede som adjunkt og senere lektor ved Københavns Universitet 1971-1981.)
    Jeg synes bogen er lang og intetsigende. Det virker som en uigennemtænkt lynhurtigt skrevet bog – hvor hovedbudskabet ikke fremkommer og hvor jeg hele bogen igennem er i tvivl om, hvem der er målgruppen. Han er tydeligt fan af de familier, han nævner i bogen, der forsøger at leve mere bæredygtigt. Men han siger ikke meget konkret…forskningsresultater, nogle råd, en guide eller lignende…så jeg tror han rammer lidt imellem de to grupper; Dem der ønsker at familien lever bæredygtigt, og dem der slet ikke har fokus på bæredygtighed i hverdagen. Han er ligesom bare fan…og det kunne han have sagt i et Facebookopslag i stedet for i denne lange bog 🙂

 

  • Mig og min hjerne – Forfatter: Charlotte Koldbye (Fagbog for børn)
    (Hvordan hjernen fungerer og lidt om at bande forklaret med et sprog både børn og voksne kan forstå :-))
    En fagbog for børn og giver tankevækkende og let forståelige svar på, hvorfor vi handler, føler, reagerer, som vi gør.

    Kapitlerne omhandler bl.a. opmærksomhed, indlæring, følelser, hukommelse, mad og leg.

 

  • Alt det forældre kan – Forfatter: Rasmus Alenkær (Psykolog, Ph.d., forfatter og foredragsholder. Har podcasten: Børnepsykologi)
    Ro, tryghed og fokus i familien. sætter fokus på alt det, forældre kan gøre, når kaos og modstand skal vendes til harmoni og samarbejde i familien. Bogen tager afsæt i en række velkendte hverdagssituationer, hvor børns adfærd er problematisk, eller hvor barnets trivsel giver anledning til bekymring.
    Mine tanker om bogen: Lidt kedelig måske. Jeg kan ellers super godt li’ Rasmus Alenkær – meget sympatisk børnepsykolog, synes jeg! Men måske prøver han at komme omkring for mange emner i denne bog…så den kommer ikke rigtig i dybden med noget, hvor man bliver klogere eller får aha-oplevelse.

 

  • Pilot for dit barn – En guide til forældre – Forfatter: Ulla Dyrløv (Psykolog bl.a. på TV-programmer…bl.a. på X-Factor.)
    En guide til forældre om at tage styringen i familiens liv. Forældre skal bevare roen og vise vej for deres børn særligt i uvejr og turbulens såsom skoleskift, skilsmisse og sygdom. Forældre skal styre, lytte og navigere.
    Mine tanker om bogen: Jeg synes,hun har glemt at skrive hvilken aldersgruppe, hun taler om. Det er noget problematisk. Hun taler både om små og større børn i bogen, så der kunne være nogen, der kunne blive i tvivl.
    Jeg synes, der er flere ting, der taler modsatrettet ‘det nye børnesyn’.
    Forfatteren er meget – one size fits all – Hvis I ikke følger min fløjte, går det helt galt.
    Jeg kan ikke anbefale at bruge tid på at læse denne bog – medmindre det er fordi man er nysgerrig på forskellige synsvinkler – og ikke decideret søger god inspiration til opdragelse el.l. Det er naturligvis blot min mening.

 

  • Den levende familie – Forfatter: Kirsten Seidenfaden, Piet Draiby, Susanne Søborg Christensen, Mette-Marie Davidsen, Vibeke Hejgaard (Kirsten Seidenfaden (f.1946) er klinisk psykolog med speciale i psykoterapi og parrelationer. Piet Draiby (f. 1941) er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri.)
    Forældreskabet fra en ny vinkel: Handler om hvordan trivsel i parforholdet er helt afgørende for et godt familielivmed trygge og harmoniske børn.
    At det ikke er børnene, der skal forandre sig, for at børn og familie kommer til at fungere – det er forældrene.

 

  • De kompetente forældre – Forfatter: Margrethe Brun Hansen (uddannet børnehavepædagog og cand. psych. Hun er privatpraktiserende børnepsykolog, hvor hun rådgiver forældre)
    Hmmm er lige startet på denne bog…det tyder på, at det ikke er liige mig 😀
    Citat: Mit råd er: At forældre må lægge sine egne grænser til side, når de er sammen med børn. …tyder på hun kommer ind på noget one-size-fits-all-noget…et regelsæt. Og dem der har læst lidt her på siden, ved jo at det er lige stik modsat, det jeg tror på 🙂

 

  • Opdragelse uden skældud – Forfatter: Ross W. Greene med Eva Zelander (Ross er en amerikansk klinisk børnepsykolog og forfatter af bøgerne Det eksplosive barn, Fortabt i skolen, Fortabt og fundet, Raising Human Beings. Greene udviklede interventionsmodellen kaldet Collaborative & Proactive Solutions. Han har en ph.d. i klinisk psykologi. Eva er psykoterapeut.)

 

  • Det eksplosive barn – Forfatter: Ross W. Greene (Ross er en amerikansk klinisk børnepsykolog og forfatter af bøgerne Fortabt i skolen, Fortabt og fundet, Raising Human Beings. Greene udviklede interventionsmodellen kaldet Collaborative & Proactive Solutions. Han har en ph.d. i klinisk psykologi.
    Denne bog handler om en metode til at forstå, hjælpe og opdrage børn, der let bliver frustrerede og er kronisk ufleksible.

 

  • Den bevidste forældre – Forfatter: Signe Westi Løvland (uddannet psykoterapeut, familieterapeut.)
    Lige til at starte med, troede jeg at denne bog ville være lige i skabet for mig. Meen..jeg ved ik…den ramte lidt ved siden af mig. Men den er da værd at læse. Signe siger mnge gode ting…men ikke helt som jeg ville have sagt dem 🙂

 

  • Læring i praksis – Forfatter: Ole Lauridsen (mag.art. i ældre tysk sprog. I de seneste 15 år har han arbejdet med læring og praktisk undervisning, og han er i dag lektor ved Center for Undervisning og Læring ved School of Business and Social Sciences ved Aarhus Universitet. )

 

  • Læringens DNA – Forfatter: Theresa Schilhab (Theresa kalder sig selv bevidsthedsbiolog og hun forsker, taler, underviser og skriver – både fagligt og populærvidenskabeligt – i spandet mellem natur, teknologi, bevidsthed, krop og kognition.)

 

  • Jeg er autist: En kat i en verden af hunde Forfatter: Hildur Grauslund Nielsen (Hildur Graulund Nielsen blev først i en sen alder diagnosticeret med Aspergers syndrom og har derfor levet store dele af sit liv uden den selvforståelse og den forståelse fra omverdenen, som en diagnose ville have hjulpet med. En svær barndom, en konfliktfyldt skolegang og et afbrudt studie i teatervidenskab er blot noget af det, Hildur Grauslund Nielsen har været igennem. I dag er hun leder af et supermarked.)
    Mellem 1 og 2 procent af verdens befolkning har autisme, og 30 procent af alle mennesker har et eller flere autistiske træk. At forstå autistens verden er for mange mennesker det samme som at forstå sig selv bedre – eller den anderledes kollega, elev eller ens eget barn.
    Bogen fortælles fra synsvinklen af én der lever med autisme. Informativ bog som også giver et indblik i, hvordan én med autisme fungerer i samspil med omgangskredsen i privaten og med medarbejdere/klassekammerater. Gode beskrivelser af de træk der kan være gældende for én person med autisme.

 

  • Sprog – Forfatter: Mikkel Wallentin (Mikkel er desuden ansat som professor i kognitionsvidenskab ved Aarhus Universitet. Han har en kandidatgrad i dramaturgi og kognitiv semiotik og en PhD-grad i kognitiv neurovidenskab. Mikkel har siden 2002 arbejdet som forsker ved Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (Aarhus Universitetshospital) og Center for Semiotik (Aarhus Universitet). I 2015 var han med til at lancere en ny uddannelse i Kognitionsvidenskab ved Aarhus Universitet.)
    Forstå hinanden eller misforstå hinanden.
    Mikkel Wallentins forskning har som omdrejningspunkt hjernens arbejde med sprog, men han er også involveret i andre forskningsprojekter, f.eks. kønsforskelle i hjernen, hvordan musik opstår i hjernen, og hvad der sker med vores hjerner, når vi opøver os til at blive eksperter i noget.

 

  • Brev til mine børnebørn: 14 kloge bedsteforældre deler livsglimt og familiehistorier – Forfatter: Div. forfattere; Keld Heick, Kjeld Holm, Bertel Haarder osv. (Kendte bedsteforældre i DK.)

 

  • Forkert – Skam, skyld og selvsabotage – Forfatter: Inge Schützsack Holm. (Organisationspsykologisk konsultation og psykoterapeutisk praksis)

 

  • Hører du overhovedet efter?!: Fortællinger om at leve med ADHD – Forfatter: Manu Sareen (tidligere minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold. Tidligere har han været statsrevisor og gruppeformand og dermed politisk leder for Det Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.)
    Oplysende bog om det at leve med ADHD…med mange eksempler – også fra andre kendte danskere. Min tanke: Giver et fint billede af, at selvom man har ADHD – så er man også alt muligt andet – og kan alt muligt andet. Det er ikke en børnesygdom som sætter så store begrænsninger for ens liv, at man ikke kan blive det man ønsker 🙂 Der er masser af mennesker, der har træk fra ADHD. Sikkert også mange der ikke er konstateret endnu…mange fra forældre generationen.

 

  • Når børn og unge får angst – Forfatter: Peter Lund Madsen…med hjælp fra en række eksperter (Psykiater og hjerneforsker.)
    Ok bog. Med en masse eksempler og fortællinger. Forskningens bud på hvad der er fremkaldt af miljø og hvad der er med i generne. Forskningens bud på hvilke behandlingsmetoder der har størst effekt på børn og unge med angst.

 

  • Førerulve – Det livsvigtige lederskab i familien – Forfatter: Jesper Juul lentin (familieterapeut og formidler af syn på børneopdragelse.)
    Faktisk en rigtig god bog! En der byder på nogle interessante syn og tanker – selvom man nu er nået igennem mange bøger…og flere af dem ‘ik rigtig siger noget nyt og interessant’ 🙂

 

  • Klinisk børnepsykologi – Forfatter: Tine Heede (Cand. psyk. specialist og supervisor i børnepsykologi.)

 

  • Robust: lær at mestre modgang – Forfatter: Eva Hertz (Eva Hertz er uddannet psykolog, Ph.d.og stifter af Center for Mental Robusthed. Hun har udviklet det anerkendte evidensbaserede MRT® Mental robustheds-træningsprogram og arbejder med udvikling af mentalt robusthed hos ledere, medarbejdere osv.)

 

  • Pas på familien – også når den går i stykker – Forfatter: Lola Jensen (Familievejleder kendt fra Tv2 og businesspartner med Morten Resen.) Pas på familien” er skrevet til voksne, der rigtig gerne vil fortsætte med at leve sammen i fast parforhold med børn, men som synes, det er svært – og måske endda føles umuligt.

 

  • Den blå hest – Et liv med Asperger og ADHD – Forfatter: Susanne Elisabeth Longhi (Voksen og udiagnosticeret med aspergers) Fortælling om hendes liv med udiagnoticeret Asperger og ADHD. Om den lange og hårde kamp det er at finde sig til rette i tilværelsen, når omgivelserne ikke forstår, hvad der rører sig i ens sind. Hun fortæller om, hvad det faktisk vil sige at have disse diagnoser – og at man sagtens kan have en almindelig dagligdag på særlige forudsætninger.

 

  • Mod på livet – Hjælp din teenager til at mestre livet, også i modgang – Forfatter: Pia Callesen (Psykolog med speciale i metakognitiv psykologi.)
    Om Metakognitiv terapi.
    Inspiration, råd og vejledning til, hvordan forældre kan støtte deres teenagere. Mange unge har det i dag svært og kæmper med bekymringer, negative tanker og lavt selvværd.
    Min fortolkning: Budskabet kort fortalt; Lad være med a gå så meget op i det. Lad tankerne være. Forældre skal lade være med at dyrke det, så det blusser yderligere op.
    Og hertil er der så nogle teknikker indenfor Metakognitiv terapi, der kan hjælpe med at lade problemet være. At finde korte, bestemte tidspunkter hvor man må tænke/gruble over problerme – og ellers resten af tiden lade det være.
    Den forekommer mig noget uempatisk….men hvem ved, hvilken rolle jeg selv indtager, når jeg er færdiguddannet terapeut 🙂

 

  • Raising Human Beings: Creating a Collaborative Partnership with your child – Forfatter: Ross W. Greene (Amerikansk klinisk børnepsykolog og også forfatter til bøgerne The Explosive Child, Lost at School og Lost & Found. Greene udviklede den evidensbaserede model for intervention kaldet Collaborative & Proactive Solutions )

 

 

 

Jeg er fornyligt stødt på begrebet ‘Ifavnsk’. En mors opfattelse af, hvordan hun gerne vil være der for barnet.
Hvis du er nysgerrig, kan du evt. læse mere om de Ifavnske principper her

Jeg, som mor og med stor interesse i psykologi og børn, tror på, at tanken om;

– ‘Hvordan ville jeg selv gerne have det, hvis det var mig lige der?’
– ‘Hvad ville jeg selv føle i den situation?’
– ‘Hvad ville få mig til at…?’
…osv.
vil give en bevidst væren omkring sit barn – give velovervejede og gennemtænkte handlinger omkring barnet. Med overvejede forhold – hvad synes jeg egentlig selv; er der også grobund for større selvsikkerhed hos forælderen, når budskabet formidles videre til barnet. Det skaber tryghed – for alle der er med ‘på tur’.
Den individuelle vurdering, som den enkelte forældre gør sig, kaster autenticitet af sig – som jeg er stor fan af! Børn må gerne mærke, at mennesker er forskellige, og når vi er så tætte med vores børn, som vi er i dag – så kan de godt rumme, at der kan sættes flere farverige tillægsord på sin forælder eller på det enkelte menneske der mødes derude. Måske vil barnet, når det bliver større, endda blive bedre rustet til at rumme sine egne ’tillægsord’ i dagligt tale kaldet ‘særheder’ – og let falde til ro med disse, fordi det vil synes helt naturligt at indeholde lidt af hvert.
– Og ikke mindst betyder dette perspektiv, at barnet ses som et menneske og et individ ligesom alle os andre – og ikke som en gruppe der hedder ‘børn’, hvor én løsning passer på alle. Barnet bliver set og ‘taget seriøst’, når det giver udtryk for sine følelser, og man lige der bliver inviteret til at overveje; ville jeg mon reagere ligeså og hvorfor?
Plads til forælder-autenticitet, giver plads til menneskers forskelligheder, da jeg som forælder har mine tanker om, hvilken ‘tro og værdier’, jeg gerne vil give videre – og du som forælder, har dine tanker om, hvad du gerne vil give videre til dit barn.
Igen tilbage til det bevidste valg og gennemtænkt, bevidst videreformidling…
Alle ovenstående suser i så fin synergi med hinanden.
….det var mine umiddelbare tanker. Men jeg er meget åben for at høre andres syn på sagen 🙂
Så jeg læser videre i bøgerne.

FØLG MED PÅ MIN INSTAGRAM-PROFIL HER >>  Her skriver jeg lidt om børn og psykologi.

 

Derudover er der jo også det andet ‘læsestof’, jeg tidligere har skrevet om her på bloggen:

 

Når barnet bliver lidt større, og der kommer mad på banen ->

Charlotte Seeger har en PBA i Ernæring og Sundhed, og jeg synes hun kommer med mange spændende bud på og råd om mad til børn – Både mindre og større børn. Det giver fin inspiration til både mad- idéer (opskrifter) og til de ting der foregår omkring maden og måltidet.
Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet fra Charlotte Seeger, der har websiden Babybite.dk

Tilmeld nyhedsbrevet HER – øverst i venstre hjørne.

Du kan også lytte lidt til hendes Podcast til magasinet ‘Vores Børn’ om BØRNEPSYK – Klik her

 

 

Børneopdragelse – inspiration og evt. tips 🙂

Børneopdragelse med Lola Jensen – Klik her
(Måske kender du hende fra Go’ Morgen Danmark)

 

 

Og bøgerne om kost til de små, som jeg skriver om på denne side – Klik her

Læs bogen med Sundhedsstyrelsens anbefalinger – Klik her

og

Se også myter og ofte stillede spørgsmål om;
Mælk til de små; Modermælk, modermælkserstatning og komælk